VÉGRE „NAGYKORÚ” LETT A HARMONIKA MAGYARORSZÁGON!
A II. Országos Zeneiskolai Harmonikaverseny szakmai értékelése
Álljon itt bevezetőül dr. Ábrahám Mariann zongoraművész
elismerő gondolata,
amely a Zenetanárok Társasága egyik Közgyűlésén
hangzott el, a hangversenyen
hallható igen színvonalas harmonika szóló méltatásaként:
„Látjátok, nem maga a hangszerfajta a döntő, hanem az, ami és ahogyan megszólal
rajta!”
Ernyei László tanár úrnak, a ZETA
Harmonika Tagozata vezetőjének és lelkes „csapatának” sokesztendei kiváló
munkája eredményeként került sor a II. Országos Zeneiskolai Harmonikaverseny
sikeres lebonyolítására. A zsűri elnöki tisztét Rácz Tibor, a Pozsonyi
Konzervatórium tanára és az UNESCO Nemzetközi Zenei Tanácsa Világszövetségének
alelnöke töltötte be. A zsűri tagja Magyar Margit, a Tóth Aladár Zeneiskola
igazgatója és Arany Zsolt, a Zenetanárok Társaságának hangszeres alelnöke
volt. A zsűri titkári teendőit Konstantinné Dombegyházi Mária, a Csömöri
Krammer Teréz Zeneiskola igazgatója látta el.
Tekintettel arra, hogy e sorok írója
a 3 évvel ezelőtti verseny zsűrijének munkájában is részt vett, kitűnő
lehetősége kínálkozott a versenyek több szempontból történő összehasonlítására.
A 2003. május 25-i I. Országos Zeneiskolai
Harmonikaversenyre 24 zeneiskolából 52 fő növendék, a 2006. május 24-én
megrendezett II. Országos Zeneiskolai Harmonikaversenyre pedig 26 alapfokú
művészetoktatási intézményből 73 fő versenyző jelentkezett. Ez 38 %-os
létszámnövekedést jelent. Érdekes véletlen, hogy mindkét versenyen a szabályosan
regisztrált növendékek közül magán a „megmérettetésen” 7 – 7 fő nem jelent
meg.
Korcsoportok szerinti létszámok összehasonlítása:
Korcsoport
2003
2006
I.
16
22
II.
17
33
III.
8
8
IV.
4
10
Örvendetesen gyarapodott az I. + II., valamint a IV. korcsoportos
versenyzőink száma.
A versenykiírás szerinti kötelező
művek megegyeztek a jól bevált, három évvel ezelőtti anyagokkal. Megjegyzendő,
hogy mindkét verseny során előfordult néhány növendék darabválasztásánál
a verseny kiírása szerinti „kötelező anyag” mellőzése, azaz nem tartották
magukra nézve kötelezőnek a hivatalosan közzétett anyagokat.
Az I. Országos Zeneiskolai Harmonikaversenyen
még eltekintettünk a büntető pontok levonásától, - mérlegelve a felkészítők
esetleges tapasztalatlanságát -, az idei versenyen azonban már kizárás
járt e szabálytalanság miatt. A történtek kapcsán egyértelműen felmerül
a felkészítő tanári mulasztás és felelősség kérdése. „A zsűri a verseny
kezdete előtt tanácskozást tartott és megállapodott a pontozás értékhatáraiban,
valamint a bírálat szempontjaiban: tempó, dinamika, frazeálás, technikai
felkészültség, stílusos előadásmód, hangszerkezelés stb.” (Idézet Konstantinné
Dombegyházi Mária titkár jegyzőkönyvéből.) A kötelező – és szabadon választott
művek megszólaltatását maximálisan 20 – 20 ponttal értékeltük. A II. Országos
Zeneiskolai Harmonikaverseny legmagasabb pontszámát Szabó Ádám – II. korcsoportban
induló – érdi versenyző kapta. Ő 119 pontot ért el remek játékával. Tanára:
Szokolai Zoltán (Lukin László Zeneiskola, Érd).
Általában minden zenei versenynek
akadnak nemcsak fény-, hanem árnyoldalai is, amelyet ezúttal is érzékeltünk.
Sajnálatos tény, hogy a legtöbb pontatlanságot az első korcsoportban észleltük.
Előfordultak bosszantó ritmikai hibák, tempó-ingadozások, frazeálási és
légszekrény-vezetési problémák, de a hangszerkezelési fogyatékosságokkal
szorosan összefüggő dinamikai rendellenességek is. Ez annál is elgondolkodtatóbb,
mivel éppen ebben az életkorban alakulnak ki a későbbi pályát befolyásoló,
adott esetben determináló, nélkülözhetetlen alapkészségek. 5 versenyzőnél
memória zavar is jelentkezett.
„Közismert tény, hogy nem minden növendék
alkalmas – a különben jó tudásszintje ellenére sem – nyilvános megmérettetésekre.
A zenei versenyzés egyben az idegek harcát is jelenti.” (Idézet a Parlando
2003/6. számából in p. 37.: Arany Zsolt: Gondolatok az első országos zeneiskolai
harmonikaversenyről – a zsűri szemszögéből) Ismét bebizonyosodott, hogy
milyen komoly feladatot jelent egy versenyre való felkészülés, illetve
a felkészítés – és formaidőzítés kérdése. Bár mindkét országos harmonikaverseny
egyfordulós volt, a résztvevők előzetes, megfelelő számú szerepeltetése
mindenkor nélkülözhetetlen dolog.
Minden lehetőséget meg kell ragadni
– az egyébként tehetséges gyerekek – nyilvános bemutatkozása érdekében.
A harmonika végtelen nagy előnye a könnyű hordozhatóság. A zongora hiánya
nem jelenti hát a szereplés elmaradását, mint más szóló – hangszer esetében.
Persze jól tudom, hogy manapság a magyar művészetoktatás nem éppen „rózsás”
korszakát éli: vizsgálatok, felmérések és minősítések kellős közepén állunk.
Az előbbi megállapítás látszólag nem illeszkedik a fenti gondolatok közé,
ha azonban jelentéstartalmának mélyére tekintünk, a logikai kapcsolat kérdése
egy csapásra világossá válik.
Több évtizedes sajátságos magyar vonás,
hogy a tanári tevékenység megítélésében döntő tényezőként érvényesül a
versenyeken induló növendékek száma. És ez nem csak a művészetoktatásra
érvényes megállapítás. Fájdalmas dolog, hogy a művészetoktatási intézmények,
de a tanári minősítések, valamint a finanszírozási kérdések is egyre inkább
függenek a fentiektől. Nos, ezek után érthető, hogy alapvető tanári – és
iskolai érdek fűződik minél több növendék indításához a különféle versenyeken,
de nem minden áron! Egy ilyen – az egész szakma jelenléte előtti – kudarc
élmény beláthatatlan lelki következményekkel járhat.
Ám most térjünk vissza a verseny pozitívumaihoz!
Az előbbiek során kiemelt versenyző mellett szép számmal akadtak olyan
meggyőző teljesítményt nyújtó növendékek, akik már az első versenyen is
bizonyították kiváló képességeiket, és idén is remekül szerepeltek. Soroljuk
fel őket – a teljesség igénye nélkül: Blayer Attila (T.: Ernyei László),
Demeniv Mihály (T.: Demeniv Igor), Fortágh Dávid – T.: Demeniv Igor), Major
Melinda (T.: Demeniv Igor), Nagy Anett (T.: Duliskovits Sándor),
(Pohl Attila (T.: Almási Ladóczki Aranka), Rest Mercédesz (T.: Nagy
József), Varga Dóra (T.: Demeniv Oksana).
Néhány megjegyzés a hangszerek minőségével
és játéktechnikai kezelésével kapcsolatban.Az idei versenyen örvendetes
tényként könyveltük el, hogy a növendékek – egy kivételével – a 3 évvel
előbbi versenyhez képest általában jobb, megfelelőbb minőségű hangszereken
muzsikáltak. Mint már akkor is szóvá tettem: „A zenei verseny mindenkor
a hangszerek versenyét is jelenti.” (Parlando: 2003/ 6. in p.: 38.) Szükségtelen
bizonyítanom, hogy ilyen szinten, egy országos versenyen, minden apró mozzanat
számít, és ez nem is „apróság”. Ha már akad jó hangszer, bátran éljünk
a hangszínek kihasználásának lehetőségével, hiszen a művek hatásos, élményszerű
megszólaltatásának ezek is nélkülözhetetlen kellékei.
„Az egész versenynap jó hangulatban,
nyugodt légkörben zajlott. A tanulók, kísérő szülők és felkészítő tanárok
maradandó koncertélményként élték meg e jeles esemény…Záradék: A verseny
3 év múlva esedékes megrendezését igényli a „szakma” és a támogatottságot
is reméli.” (Idézet Konstantinné Dombegyházi Mária titkár jegyzőkönyvéből.)
Az előbbi megállapítás híven tükrözi azt a jogos társadalmi elvárást, amely
egyértelművé teszi, hogy a „nagykorúvá” lett harmonika végre magáénak mondhatja
a hazai komolyzenei szakma teljes elismerését is.
A II. Országos Zeneiskolai Harmonikaverseny
végén a zsűri által díjazott versenyzők Szúnyog László tatabányai
szobrászművész bronz plakettjét kapták ajándékba. Lehetőségünk adódott
25 különdíj odaítélésére is. A legeredményesebb 5 felkészítő tanárt – kiváló
munkájuk elismeréseként – vásárlási utalvánnyal jutalmaztuk, de valamennyi
versenyző emléklapot és CD-t is kapott ajándékba.
Az emlékezetesen szép versenynap zárását
még egy örömteli esemény is megkoronázta: az UNESCO Nemzetközi Zenei Tanácsa
Ernyei Lászlót, a Zenetanárok Társasága Harmonika Tagozatának vezetőjét
sok éves kiemelkedő munkája elismeréseként a legmagasabb fokú „MERIT AWARD”
művészeti kitüntetésben részesítette, amelyet a szűri elnöke, Rácz Tibor
professzor adott át. Szívből gratulálunk és további sikereket kívánunk!
Arany Zsolt
a zsűri tagja, a ZETA hangszeres alelnöke
|